Miért éri meg és mire ügyeljünk?
A közösségi médiumok nagy elérési rátájukkal, sokszínű célközönségükkel, a vállalatról szóló visszajelzések és a célzott marketingkommunikáció eredményének mérhetőségével, egyedülálló csatornát biztosítanak, így a szervezeti célok megvalósítására szolgáló eszköztár szerves részévé nőtték ki magukat. A social media használat a legtöbb cég számára már-már kötelező gyakorlat, hiszen a versenyhelyzet teremtette nyomás megköveteli a platformok megoldásainak vállalati kommunikációba történő integrálását. Abban azonban, hogy mely cégek milyen hatékonysággal használják ezen médiumok lehetőségeit hatalmas különbségek vannak. Az alábbi cikkben több tanulmány és statisztikai adat felhasználása révén vázoljuk fel a szervezeti közösségi média használat előnyeit, nehézségeit és általános gyakorlatait, kiemelt figyelmet fordítva a platformok toborzásban betöltött szerepére.
Az elérés
“Activate your fans, don’t just collect them like baseball cards.”
Jay Baer, a Convince & Convert alapítója
Az alábbi ábrán is látható, hogy közösségi média felhasználóinak száma magasabb, mint valaha. Cégünk, illetve termékünk/szolgáltatásunk hírét gombnyomással eljuttathatjuk emberek tömegei részére.
Ez a jelenség az ismertségnövelés és az engagement növelés szempontjából nagy pozitív empactet jelent. Azonban tudatos megközelítést és targetálást igényel a marketingestől. Bár elméletben jól hangzik, nem cél, hogy minden telefon és laptop kijelzőjére felkerüljünk. Toborzási szempontpontból az álláshirdetések nem megfelelő targetálása könnyen vezethet erőforrásaink eredménytelen vesztegetéséhez.
- HSH Tipp: Ismerjük meg a célközönségünket. Egy jól összerakott álláshirdetés és egy helyesen beállított targetálás lehet a siker kulcsa. Ehhez azonban tudnunk kell a kívánt munkaerő demográfiai adatait, és szokásait.
A tartalom
If what you are doing doesn’t add value, they won’t listen to you.”.
Marcus Sheridan
Ha már megvan, hogy kit szeretnénk megszólítani és hol találjuk a közönségünket, meg kell tanulnunk a nyelvükön beszélni. A közösségi média tartalom gyártásának fő célja, hogy informáljuk és részvételre bíztassuk célközönségünket. Nincs ez másként az álláshirdetések esetében sem. A hirdetések tartalmi és formai elemeinek alkalmazkodniuk kell a potenciális munkavállaló feltételezhető igényeihez. Ez a feladat nem mindig egyszerű, néha a cég oldaláról is igényel némi kutatómunkát, hiszen nem elég a megfelelő beszédmód, hirdetésünkkel ki kell tudnunk emelkedni a médiazajból, alkalmazkodnunk kell az aktuális trendekhez mindezt úgy, hogy üzenetünk ne torzuljon és hűek maradjunk saját márkánkhoz.
- HSH Tipp: Az autentikus online kommunikáció egyik alappillére saját értékeink beható ismerete. Ne próbáljunk tökéletes munkaadóként feltűnni, de tudjuk mi emeli ki szervezetünket a versenytársak közül, mi a fő húzóerő a szervezeti kultúránkban és ajánlatunkban.
A kommunikáció
“Conversations are happening whether you are there or not.”
Kim Garst
Amennyiben sikerült hirdetésünkkel a megfelelő embereket, a megfelelő platformon, optimális tartalommal megszólítani, hátradőlhetünk és várhatjuk a jelentkezőket? Sajnos ez nem ennyire egyszerű. A közösségi média platformok szépsége a valósidejű kétoldalú kommunikáció lehetősége. Hirdetésünk láttán a potenciális munkavállalóban merülhetnek fel kérdések, kételyek, akár kritikai attitűd is megfogalmazásra kerülhet posztjaink alatt.
Ezek monitorozása, a megfelelő reakciók biztosítása legalább annyira fontos, mint a hirdetés ideális megkomponálása. Egy kéretlen komment vagy kételkedő hang alááshatja hitelességünket, a figyelmen kívül hagyott kérdések pedig megbízhatatlannak, érdektelennek tűntetik fel a vállalatot. Minden cég részese különböző diskurzusoknak, pozitív és negatív vélemények kereszttüzében létezik. A destruktív kommentek márkánkra gyakorolt hatásának legfőbb fokmérője, hogy ezekre hogyan reagálunk és képesek vagyunk-e megfordítani a diskurzust, de legalábbis biztosítani a tartalommal találkozókat afelől, hogy számít a véleményük, mi pedig meghallgatjuk ezt, és igyekszünk javítani a hibáinkon.
- HSH Tipp: A „negatív reklám is reklám” feltételezés csak addig olvasható pozitívan, míg mi irányítjuk a kommunikációs folyamatot. A kontroll elvesztése márkánk elinflálódását hozhatja magával, így dedikált figyelmet kell fordítanunk ennek monitorozására és lehetőség szerinti moderálására.
Összességében tehát a közösségi média kétélű fegyver, aminek a használata hozzáértést és rugalmasságot igényel. Megfelelő módszerek alkalmazásával cégünk céljainak elérése, akár a megfelelő munkaerő megtalálása is karnyújtásnyira lehet.
Felhasznált források, javasolt olvasmányok:
- Digitalhungary- Mutatjuk, hogy kinek milyen közösségi média platformot érdemes használnia marketingjéhez 2020-ban
- Researchcenter – Magyar közösségi média körkép
- Bányai Edit- EMOK – XXII. ORSZÁGOS KONFERENCIA – HITELESSÉG ÉS ÉRTÉKORIENTÁCIÓ A MARKETINGBEN – II. DIGITÁLIS MARKETING – Vállalatok a közösségi médiában
- Mediastreet- 50 Surprising Social Media Statistics (In 2019)