5 dolog, amit ne tegyél egy állásinterjún

A munkakeresés önmagában is stresszes folyamat, az állásinterjúkon való jó szereplés pedig kritikus fontosságú a potenciális munkaadó döntésének befolyásolásában. Nincs egy univerzális guideline az ilyen helyzetek kezelésére, összeszedtünk azonban egy listát az elkerülendő tevékenységekről, hogy ne ezen bukd el a lehetőséget.

 

  1. Ne késs!

Elég kézenfekő lehet, hisz az első benyomást rontod el vele, ha nem időben érkezel az interjú időpontjára. De ennél összetettebb a dolog. A késéssel azt mutatod az interjúztatónak, hogy nem tiszteled az idejét. Murphy törvénye persze akarva akaratlanul mozgásban van, és adódhatnak előre nem látott helyzetek. Ha a késésre jó okod volt, ezt időben kommunikálod, és tisztelettudóan elnézést kérsz, meg fogják érteni.  A legrosszabb, amit egy ilyen helyzetben tehetsz, az a hazugság. Ezzel el is érkeztünk a második pontunkhoz.

  1. Ne hazudj!

A hazug ember és a sánta kutya közmondása nem légből kapott. Persze egy állásinterjú ideális esetben nem vallatás, de semmi esetre sem éri meg ferdíteni. Ennek a legnyilvánvalóbb oka az azonnali lebukás veszélye, ami kínos szituációt eredményez. A másik ok, szintén egyszerű: ha nem azt nyújtod, amit eladsz, hamar visszaadják az árut. Az állásinterjú tipikusan azon helyzetek egyike, amikor szeretnék mindenben megfelelni a kommunikációs partnerünknek. Állásra van szükségünk, és ha ehhez 2 évvel több tapasztalat, vagy egy fokkal jobb végzettség kell, hajlamosak lehetünk a tények jótékony ferdítésére. Azonban azzal, ha túlígérsz a szakmai kompetenciás kapcsán nem csak a cég bizalmát ásod el, de a saját professzionális, és személyes profilodon is csorba esik. Ha nagyon szeretnéd a pozíciót, és valóban úgy érzed, hogy megfelelő lennél a munkára, kommunikáld a valós kompetenciád, amit a lelkes hozzáállásoddal és tanulási hajlandóságoddal kiemelhetsz a konkurencia közül. Persze a motivált attitűdnek is érdemes kereteket szabni.

 

  1. Ne légy túl lelkes!

Ha az interjúztató egy tettrekész, szakmailag kompetens és emberileg szimpatikus jelöltet lát maga előtt, jó eséllyel pozitív elbírálásban részesíti. A legtöbb cég szereti, ha az interjúalany felkészülve érkezik, és tud egyet s mást a vállalatról, illetve annak értékeiről. A mélyről jövő lelkesedés vagy az állásigény miatti kétségbeesés okozta túlbuzgóság azonban visszájára is elsülhet. A legtöbb pozícióba csapatjátékosokra van szükség. Ahhoz pedig, hogy egy csapat jól működjön, többségében hasonló habitusú személyekből kell állnia. Amennyiben az összeszokott csapatba egy élszurkoló lelkesedésével rendelkező energiabombát helyeznek, a kollégák hamar frusztáltá válhatnak. Légy hálás a lehetőségért, és nyugodtan kommunikáld, hogy izgatott vagy, arra azonban nincs szükség, hogy a HR-es kolléga sarokba szorítva érezze magát a buzgalmad láttán.

 

  1. Ne „szemetelj„!

Az előző főnökre vagy munkahelyre vonatkozó trashtalk gondolata csábító lehet, főleg, ha ezzel kapcsolatos kérdést kapsz a HR-es kollégától. Ezeknél a témáknál azonban nem csak azt figyelik, hogy mit mondasz (kiteregetsz-e üzleti titkokat, van- érdemben véleményed vagy sérelmed) de azt is, hogy hogyan mondod (megadod-e a tiszteletet a munkaadónak a munkaviszony végeztével is). Ezek olyan tényezők, amik rálátást engednek a személyiségedre. Az interjúztatót valójában nem az érdekli, hogy mi ment félre az előző pozíciódban, hanem az, hogy az új munkahelyen jelentesz-e kockázatot. Ahhoz, hogy bizalmi környezetet teremts, meg kell adnod a tiszteletet mindenkinek, nem csak a szobában tartózkodóknak.

 

  1. Ne gondold túl!

Az interjú, mint említettük meglehetősen stresszes élethelyzet. Akkor azonban, ha minden feltett kérdésre támadásként gondolsz, és túlkomplikálod a kommunikációs helyzet valós kereteit, csak megnehezíted a saját dolgod. Természetesen néha mindenki kételkedik magában, és a lehető legrosszabbat feltételezi. Ilyenkor hasznos lehet egy, a szorongásos betegekél is gyakran használatos módszer a helyzet racionalizálására. Mielőtt fejedbe vennéd, hogy a HR-es nem kedvel, kérdezd meg magadtól: milyen bizonyítékod van erre? Ha a válaszod tartalmazza valamely gesztusát, vagy irányodba mutatott hanghordozását, a következő lépésben kérdezd meg: „Milyen alternatív okai lehetnek? Mi van, ha nem ellenem irányul?” Bárkinek lehet rossz napja, a HR-es kolléga célja a nap végén azonban nem más, minthogy megtalálja a megfelelő kollégát. Ha a tőled telhető legtöbbet nyújtod, hidd el, nem kell aggódnod.

Megosztom ezt a cikket:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jelentkezés 5 dolog, amit ne tegyél egy állásinterjún pozícióra